Meny

Kontakt
Lukk meny

Er det dyrt å ha bobil?

«Er det dyrt å ha bobil?» er et spørsmål vi av og til får fra mennesker som ønsker seg bobil. Det enkle svaret er «Nei, ikke sammenlignet med andre ferieformer».

«Er det dyrt å ha bobil?»

Dette er et spørsmål vi av og til får fra mennesker som ønsker seg bobil. Det enkle svaret er «Nei, ikke sammenlignet med andre ferieformer». Når man besøker forretningen vil man selvsagt finne bobiler med en prislapp i vinduet hvor det står et stort beløp. Da er det viktig å være oppmerksom på at utgifter og kostnader er to helt forskjellige ting.

Eksempel: hvis du kjøper en bobil som har en prislapp hvor det står kr. 1.000.000,- har du hatt en utgift på kr. 1.000.000.-.
Hvis du selger den sammen bilen for kr 950.000,- har kostnaden vært kr 50.000,-. Pluss det du har brukt i forsikring, veiavgift og drivstoff selvfølgelig. Men la oss utdype svaret litt grundigere:

Kjøp av bobil.

Gjennomsnittsbilen koster i området rundt en million. Det finnes rimeligere bobiler og dyrere bobiler. Felles for alle når det gjelder kostnader er at det er differansen mellom kjøpspris og salgspris med tillegg av eventuelle finanskostnader som er realkostnaden rundt selve kjøretøyet.

For tiden erfarer vi at brukte bobiler holder seg svært godt i verdi og rentenivået er historisk lavt for alle som ønsker finansiering.

Eierskap av bobil.

Du betaler veiavgift som for personbil, men forsikringen er som regel betydelig lavere. Det har sammenheng med at forsikringsselskapene priser sine produkter ift. skadestatistikk og det er
registrert veldig lite skader med bobil. Service og vedlikehold er omtrent på linje med personbil.

Kjøre bobil.

Bompengesatser er de samme som for personbil. Så godt som alle bobiler bruker diesel som drivstoff. Tommelfingerregelen er at jo nyere bobil du har, jo lavere drivstoff forbruk. Ferjesatser fastsettes gjerne etter lengde, så har man store bobiler kan det koste noe mer å ta ferje enn med mindre bobiler.

Bo i bobil.

Moderne bobiler er godt egnet for «fricamping». Det innebærer at du kan parkere alle steder hvor det ikke er forbudt å parkere. Nye oppstillingsplasser for bobiler blir stadig etablert og er noe flere kommuner i Norge har stor fokus på for å tiltrekke seg turister. På parkeringsplasser og oppstillingsplasser har du ikke servicefasiliteter som strøm, vann, sanitær o.s.v., men til gjengjeld koster det ingenting eller lite. Du har jo det meste du trenger i bilen (strøm, toalett, kjøkken, kjøleskap, dusj). Tradisjonelle campingplasser ønsker gjerne bobilfolket velkommen, men her betaler du en døgnpris som varierer etter forhold som beliggenhet, standard og fasiliteter.

Vinteropplag av bobil.

Velger du å ikke bruke bobilen året rundt kan du naturligvis parkere den på din egen eiendom. Noen velger å sette den innendørs f.eks. på en låve eller leie seg plass i et bobilhotell. Prisen for vinteropplag varierer med standard på fasilitetene; her tilbys alt fra plass i f. eks. nedlagte gartnerier til lokaler som er spesialbygd for formålet. Men hvordan får du skaffet deg en bobil uten å ha madrassen stappet med penger?


La oss tenke oss at bobilen du virkelig har lyst på:

(A) er en pent brukt to år gammel bobil en prislapp på kr. 1250.000. Du synes det er litt «råflott» å plukke på øverste hylle, så du velger å kjøpe en bobil av tilsvarende størrelse
(B), men som har en prislapp pålydende kr 900.000 fordi den er 7 år gammel.


Og siden madrassen ikke var fylt med penger formidler vi finansiering for deg. Her er et par eksempler på fullfinansiering (Kr 0 i egenkapital). Kanskje du like gjerne skulle valgt drømmebilen? Forklaringen er at jo eldre bobilen er, jo kortere løpetid blir det på finansieringen av hensyn til finansørens krav til sikkerhet som kun er salgspant i bilen uten tilleggsikkerhet som pant i bolig eller kausjon.

A: Kr 8.762,00 i månedlig terminbeløp (3,0% rente, 180 terminer)
B: Kr 8.834,00 i månedlig terminbeløp (3,0% rente, 120 terminer)

Praktisk opplæring

No items found.