Meny

Kontakt
Lukk meny

Fagfolkene er gull verdt

Denne teksten handler om vedlikehold og stell av bobilen.

Uansett om du har kjøpt splitter ny eller brukt bobil, er vedlikeholdet kjempeviktig for trivselen din, ferieopplevelsene, bobilturene, og at du sover godt om natta. 

Noen er fingerferdige tusenkunstnere og ønsker å fikse og vedlikeholde tingene sine selv. Jeg er av typen som alltid overlater viktig vedlikehold av bobilen, spesielt det tekniske, til verksteder med de dyktige fagfolkene. Ja, det koster selvsagt litt penger, men det er det definitivt verdt for at vi kan reise på bobiltur når vi ønsker, uten å bekymre oss for om bilen og utstyret virker som det skal.

Den viktige fuktkontrollen

Det er mye å holde i orden, med selve bilen og motoren, karosseriet, og alt utstyret. Jeg vil at alt er i orden til enhver tid. Vask, rens og den type ting gjør jeg gladelig selv. Det gjør jeg alltid hjemme på gårdsplassen, og får samtidig den deilige følelsen av at jeg gleder meg til neste tur – mens jeg jobber og bilen blir ren og pen. Så renser og fyller jeg vanntanken, toalettet, er nøye med sanitærvæske, og sjekker rundt i alle luker og rom at ting er i orden og ikke lukter rart. Resten av vedlikeholdet setter jeg bort til fagfolk.

Marerittet er å få fukt, mugg og trøbbel i bobildelen. Derfor er det aller viktigst å ta årlig fuktkontroll på verkstedet. Selv om bilen er innenfor garantitiden, bør du la proffene ta fuktkontroll. Hvis di ikke gjør dette etter produsentens anvisninger, bortfaller fuktgarantien. Fukt kan koste veldig dyrt. Og er bilen utenfor garantitiden, er det viktig å fortsette med den årlige kontrollen. Det er viktig å oppdage fukt før skadene blir for store. Kanskje det er greit å ta kontrollen om våren, og jeg føler det er greiest å ta kontrollen hos merkeforhandleren.

Gasstest

Bilen vår har to propanbeholdere, hvorav den ene er reserve. Kjøleskap, fryser, varmeapparat, og et gassuttak i veggen til grillen er alle viktig utstyr å holde i orden. Det går rør og slanger fra gassbeholderen frem til disse stedene, og det er ulike ventiler som kan stenges og åpnes.

Mange propanuhell skyldes gammelt eller slitt utstyr, og det er viktig å bytte slager og regulator før det ryker. Mange anbefaler en grundig gasstest hvert andre år. Jeg pleier å bruke nese rundt der det er gasskoblinger. Er det mistanke om lekkasje bør man stenge gasstilførselen ved gassflasken, og lufte godt i bilen – før man oppsøker et verksted. En måte å teste slangen selv, er å bøye den for å se om det blir sprekker i slangen. I så fall bør den skiftes.

Det er mye utstyr i bobilen vår som jeg sjekker over hver vår før vi drar på tur. Når vi er på tur, vil ny nyte bobilgleden – ikke irritere oss over at markisa sitter dønn fast, kjøleskapet streiker eller at tørre låser gjør at de ulike bagasjeromslukene ikke er til å åpne. Litt tynn olje her og der gjør susen etter vårrengjøringen, og en gang iblant. Ferskvannstanken er grei å gjøre ren, og tetningslistene på alle bilens dører og luker liker å bli smurt med silikon – for å beholde spenst og varighet.

Motor, bremser og bil

De fleste bobiler i Norge er basert på Fiat som bildel, vår inkludert. Jeg liker å ha de rette stemplene i serviceheftet, og at jeg samler dokumentasjon på reparasjoner og slikt. Gjør du det, står du nemlig sterkere når bilen en eller annen gang skal selges eller byttes inn i en nyere.

Mange velger merkeverkstedet, og kanskje aller helst bobilforhandleren/verkstedet de kjøpte bobilen av. Tar du servicen på våren like etter vinteropplaget, får du sjekket alle servicepunkter før du drar på tur. Det kan også være behov for fabrikkoppgraderinger på styreenheter og motor. Bremser og dekk er det viktig å sjekke oftere enn ved sesongstart. Apropos sesongstart – noen bruker bobilen sin også om vinteren. Det hadde vi også planlagt å teste ut, men av en eller annen grunn har det ikke blitt noe bruk for oss i periode mars til april. Carthagoen kan fint brukes om vinteren, så kanskje det blir en tur på fjellet neste senvinter?

Skifte av registerrem er litt mer spesielt på bobilen enn en personbil. Alle Fiater med 2,3 og 2,8 liters motor har registerrem. Den skal skiftes hver 100.000 kilometer, eller hvert fjerde år. For de aller fleste bobileiere blir det årene som slår inn først. De aller færreste kjører 100.000 kilometer på fire år. Vår bil har kjørt 38.000 kilometer på drøyt fem år, selv om vi føler at vi har brukt den mye.

Registerremmen må skiftes såpass ofte mye fordi bilen står stille i lengre perioden, spesielt om vinteren. Jeg våger uansett ikke å gamble og tro at det holder så mye mer enn fire år. Jeg stoler på ekspertisen, og gjør som de anbefaler. Det kan bli forferdelig dyre reparasjoner hvis registerremmen ryker, og du ikke har fulgt produsentens serviceråd.

Vi skiftet registerremmen i fjor, og det er ikke spesielt billig. Dette fordi det er en knotejobb som tar mange verkstedtimer. Vår bil er helintegrert, og da er det dyrere enn på en halvintegrert bil. Men alt er i orden, og vi kjører bekymringsløst på tur i helger og ferier. God tur☺

Bobilglede

Kunnskap

No items found.